Цього року “Укрзалізниця” планує різко поліпшити свої фінансові показники. Держкомпанія розраховує збільшити чистий дохід від реалізації продукції на 20%, а чистий прибуток – в сім разів. Залізнична галузь вважає ці плани здійсненними, але їх реалізації може завадити дефіцит рухомого складу та персоналу. Пише
РБК - Україна.
Втім, в УЗ розраховують в 2018 році підвищити тарифи на вантажні і пасажирські перевезення. Наприклад, вартість проїзду може зрости на 20%.
Амбітні плани
У 2018 році «Укрзалізниця» планує отримати близько 88,4 млрд гривень чистого доходу від реалізації продукції. Це майже на 20% більше, ніж очікуваний показник за підсумками минулого року. При цьому в поточному році УЗ розраховує на близько 710 млн гривень чистого прибутку, що в сім разів більше, ніж в 2016 році. Відповідні показники закладені в проекті фінплану УЗ на 2018 рік, який оприлюднено на сайті держкомпанії.
У прес-службі УЗ пояснили оптимістичні плани тим, що компанія розраховує на збільшення доходів від перевезень на 20% і зменшення витрат, в тому числі адміністративних, на 1,1% і витрат на збут на 12%. “Покращення ефективності, зростання тарифного вантажообороту на 2,7%, продуктивності праці з 280 тисяч гривень на людину на рік до 352 тисяч гривень, або на 20,5%”, – так пояснюють в УЗ основні причини зростання прибутковості.
Левову частку чистого доходу компанія планує отримати за рахунок перевезення вантажів – близько 72 млрд гривень. При цьому в 2018 році обсяги перевезення вантажів зростуть на 2,7% – до близько 347,5 млн т – в порівнянні з показниками минулого року.
“УЗ розраховує на поліпшення операційної ефективності, в тому числі показників використання вагонів (простій під однією вантажною операцією, простій на одній технічній станції, показник середнього складу поїзда і т.д.) і локомотивів, збільшення маршрутних відправок, отримання доходів від індексації тарифів в 2017 року на 15%, оптимізація чисельності персоналу на 14,4 тисяч осіб, введення дерегуляції вагонної складової тарифу з використанням диверсифікації вартості між маршрутними і вагонними перевезеннями на 5-7%, і індексацією на індекс цін виробників послуг пов’язаних з перевезеннями, які не регулюються державою”, – пояснили в УЗ.
Перевезення пасажирів залізницею дозволять, за розрахунками компанії, заробити в цьому році на майже 16% більше, ніж в минулому – понад 8,5 млрд гривень. УЗ має намір за рік перевезти 201,5 млн пасажирів.
У РБК-Україна розповіли, що в проекті фінплану прописані пропозиції щодо індексації тарифів на пасажирські перевезення.
“Тарифи на перевезення пасажирів у внутрішньому сполученні не змінювалися з жовтня 2014 року в усіх типах вагонів, крім вагонів СВ і “Інтерсіті плюс”. У 2018 році пропонується поетапна індексація з 1 квітня і 1 жовтня по 10%, – повідомили виданню в компанії. – З приводу тарифів на вантажоперевезення, УЗ розглядає можливість коригування їх на рівень індексу цін виробників промислової продукції, яку споживає галузь”.
Капітальні вклади
У 2018 році УЗ має намір направити на капітальні інвестиції близько 27 млрд гривень. Це майже в 2,5 рази більше, ніж було витрачено за цією статтею в 2017 році (близько 11 млрд гривень). Основним джерелом для капінвестицій будуть власні кошти компанії – 20,7 млрд гривень.
Крім того, 6,1 млрд гривень буде отримано за кредитними та лізинговими програмами, а також 0,1 млрд гривень – від інвесторів.
Раніше ЗМІ писали, що УЗ планувала капінвестиції в розмірі понад 36 млрд гривень. Понад 71% усіх вкладень (понад 19 млрд гривень) буде направлено на оновлення залізничного рухомого складу. УЗ планує купити або зробити на власних потужностях рухомий склад на 11,5 млрд гривень.
Наприклад, УЗ отримає 7150 вантажних і 60 пасажирських вагонів, 25 магістральних вантажних тепловозів. На модернізацію близько 10 тис. вагонів направлять решту суми – близько 7 млрд гривень. Також близько 5 млрд гривень планується вкласти в розвиток інфраструктури. В УЗ кажуть, що для того, щоб виконати план капінвестицій, компанія з початку року планує оголошувати тендери на придбання матеріалів, запчастин, комплектуючих для виробництва вагонів на власних потужностях, проведення капітальних ремонтів рухомого складу та інфраструктури.
Проблеми парку і кадрів
Плани УЗ цілком реальні, відзначають опитані експерти. Заступник генерального директора “Асоціації міжнародних експедиторів України” Віктор Берестенко вважає, що УЗ як держпідприємству цілком під силу отримати заявлені чистий дохід і прибуток.
“Якщо компанія не встигне освоїти заплановані багатомільярдні капінвестиції, то за рахунок цих коштів можна буде перерозподіляти показники в результатах фіндіяльності”, – припускає він.
Директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк вважає підготовку та оприлюднення фінплану на початку року позитивним сигналом.
“Цифри досить реалістичні, з урахуванням підвищення тарифів на вантажні перевезення в листопаді минулого року, планованого зростання вантажної бази, а також нещодавній змін в оплаті по вагонах інвентарного парку. Нагадаю, раніше УЗ не включала в вагонну складову оплату порожнього пробігу по вагонах інвентарного парку. тоді так в тарифі за використання приватних вагонів порожній пробіг враховувався. В результаті, використання вагонів з інвентарного парку УЗ виходило істотно дешевше, ніж аналогічних вагонів з приватного парку. Як наслідок, УЗ недоотримувала частину прибутку. З кінця минулого року цю дискримінацію ліквідовано наказом Міністерства інфраструктури. Відповідно, УЗ розраховує на збільшення доходу за використання своїх вагонів, – уточнив експерт. – Що стосується виконання показника чистого прибутку, то тут важливу роль буде грати те, як УЗ буде продовжувати оптимізувати свої витрати, зокрема, в закупівлях дизпалива і електроенергії”.
Але для того, щоб робити остаточні висновки про реалістичність фінплану УЗ на цей рік, треба дочекатися фактичного фінансового результату компанії за 2017 рік.
“Тільки після вивчення цих даних можна буде зрозуміти, за рахунок чого в УЗ заклали 88,4 млрд гривень чистого доходу від реалізації продукції в 2018 році і чому в компанії очікують його зростання в майже 20%, – вважає глава ГО “Всеукраїнський центр реформ транспортної інфраструктури” Володимир Наумов. – Адже в 2017 році УЗ не вдалося вирішити кілька проблем, які б дозволили сподіватися на зростання прибутковості. Наприклад, у 2017 році компанія через дефіцит локомотивів і вагонів щодня недовантажувала близько 100 тисяч тонн вантажів. Мало того, середній оборот вагона зріс в середньому до 20%, що говорить про те, що при приблизно однаковому обсязі вантажоперевезень парк вагонів, якого і так бракує, ще зменшився на 20%”.
Крім того, на думку Наумова, важливим фактором є відтік кадрів з компанії.
“За нашими даними, за 2017 рік у УЗ звільнилося понад 39 тисяч осіб, а було прийнято на роботу понад 18 тисяч осіб. У тому числі за 2017 рік звільнилися понад 600 машиністів локомотивного господарства – машиністи дизель і електропоїздів, а прийшло близько десяти осіб, – зазначає він. – Таким чином, до проблеми нестачі локомотивів і вагонів додалася проблема з машиністами та деякими іншими висококваліфікованими професіями залізничників. Все це не дозволяє зрозуміти, за рахунок чого буде збільшено суму чистого доходу від реалізації продукції УЗ”, – упевнений експерт.
Квитки подорожчають
Що стосується пасажирських перевезень, то тут координатор проекту “Поїздка” (онлайн-сервіс правової підтримки пасажирів УЗ) Олександр Бондаренко вважає логічним скорочення їх обсягів.
“Зниження обсягів пасажирських перевезень неминуче. Темпи оновлення рухомого складу в три-чотири рази нижчі від реальних потреб. В УЗ ніхто не хоче аналізувати пасажиропотоки. Тому оперативної реакції на реальні потреби в обслуговуванні пасажиропотоків не буде”, – пояснив він.
За словами Бондаренка, з місцевими органами влади вирішення питання щодо компенсації проїзду “пільговиків” в поточному році також не передбачається. “Тому немає передумов для зростання приміського пасажиропотоку, який багато в чому повинен дотуватися за рахунок місцевих органів влади.
Крім того, за моєю інформацією, в найближчі тижні очікується зміна керівництва філії УЗ “Пасажирська компанія”, яка займається перевезеннями пасажирів. Це теж уповільнить вирішення питань з перевезення пасажирів, адже новому керівництву знадобиться час для того, щоб вникнути в ситуацію”, – розповів експерт.
Співзасновник громадського об’єднання “Громадський контроль Укрзалізниці” Валерій Довгопол впевнений, що цифри щодо пасажирських перевезень, закладені в проект фінплану УЗ на 2018 рік, можуть бути реалістичні при виконанні декількох умов.
“У першу чергу, необхідно підвищення ефективності використання вагонного парку за рахунок зменшення перестою поїздів у пунктах формування та обороту. Крім того, плани можуть бути реалізовані в разі підвищення частки в пасажирських перевезеннях швидкісних і комфортабельних пасажирських поїздів бізнес-класу, зокрема, це категорія “Нічний експрес”, які є найбільш рентабельними серед всіх категорій поїздів УЗ, – розповів він. – Але зараз практично всі вони мають один істотний недолік, який стримує їх розвиток і популяризацію серед цільової аудиторії – найбільш платоспроможних пасажирів: нещоденність курсування”.
Олександр Бондаренко допускає, що зростання прибутковості від пасажирських перевезень може бути пов’язане з можливим черговим підвищенням цін на квитки. “Коли саме це може статися, поки сказати складно. Швидше за все, навесні – в березні-квітні. Навряд чи підвищення прибутковості може бути пов’язано з посиленням боротьби з безбілетниками”, – припускає він.
Разом з тим, експерти вважають, що плани УЗ щодо капітальних інвестицій досить амбітні. “Плани УЗ щодо капінвестицій в 2018 році, скажімо м’яко, дуже амбітні. Я оцінюю можливості компанії в капінвестиціях в межах 15 мільярдів гривень, – вважає Сергій Вовк. – Виконання планів буде залежати від низки факторів, зокрема, від того, наскільки успішно УЗ зможе оптимізувати систему закупівель. Торік більшість великих тендерів, зокрема, щодо закупівлі вагонів, блокувалися незадоволеними учасниками тендерів. Якщо така практика буде продовжуватися і в 2018 році, то виконати плани щодо капінвестицій буде нереально. Крім того, для виконання даного плану УЗ необхідно ефективно співпрацювати з МФО і іншими кредиторами, з якими зараз готується кілька проектів з модернізації вагонного та локомотивного парку”.
Втім, перспективи прийняття фінплану УЗ поки що туманні. Володимир Наумов нагадує, що Кабмін досі не завершив проведення конкурсу з відбору членів наглядової ради УЗ і не оголосив конкурс на посаду голови правління УЗ. “Мало того, всі члени правління працюють з контрактами, що закінчилися. Тому в умовах можливих кадрових пертурбацій прогнозувати терміни прийняття фінплану нереально”, – сказав він.
Але в УЗ налаштовані оптимістично. У прес-службі компанії відзначають, що проект фінплану був представлений в Мінекономрозвитку в кінці 2017 року. “Зараз перебуває на розгляді та погодженні в Мінекономрозвитку, а також Мінінфраструктури і в Мінфіні. На виконання протокольного доручення уряду УЗ працює над тим, щоб найближчим часом, після врахування зауважень і пропозицій відповідних міністерств, представити проект фінплану на розгляд і затвердження Кабміну. З огляду на істотний рівень підготовки фінплану перед поданням до МЕРТ, розраховуємо на швидке узгодження. Орієнтовно середина лютого 2018 року”, – роблять висновок в УЗ.
Дмитро Уляницький
Підписуйтесь та читайте новини Закарпаття у нашому Телеграм-каналі та нашій сторінці у Facebook