Ринок страхування туристів нагадує гру "хто кого перехитрив": страхові компанії намагаються максимально заощадити на лікуванні туристів, а туристи - поправити здоров'я за їхній рахунок.
У 2009 році Тамара Васильєва, мешканка Донецька, їздила відпочивати до Туреччини. Під час відпочинку дівчина впала і пошкодила ногу. Лікування українській туристці обійшлося майже в 300 доларів. Але страхова компанія не стала оплачувати рахунок лікарні. У крові туристки був виявлений алкоголь. Це і стало причиною відмови. "Так, я випила за вечерею пару келихів вина, але п'яною я не була, і співробітники готелю це підтвердять. Чому я повинна платити за своє лікування, якщо перед поїздкою я оплатила страховий поліс у відповідній компанії, я не знаю", - дивується Тамара. У вартість туру, як правило, входить і страхування туристів. Стандартне страхування виїжджаючих за кордон має дві функції: страхування від нещасного випадку та покриття медичних витрат. Так, при виїзді в країни СНД сума страхування становить близько 10 тис доларів, в ОАЕ - близько 15 тис доларів, в країни Шенгенської зони сума має бути не менше 30 тисяч євро. Коштує таке страхування близько 10 гривень на день. Тобто якщо турист відправляється, скажімо, на тиждень у Францію, вартість страхового поліса складе близько 70 гривень. Однак, якщо турист збирається не лише оглядати визначні пам'ятки, але й наприклад, покататися на лижах, у вартість страхового поліса може збільшуватися. Небезпечний відпочинок Теоретично, якщо турист захворює або з ним відбувається нещасний випадок (зламав ногу, пошкодив руку, вкусила змія, отруївся тощо) страхова компанія, в якій він придбав поліс, повинна подбати про його одужання, а в деяких випадках - термінове транспортування додому. Однак на ділі так відбувається не завжди. "Страхові компанії настільки пильно вивчають ситуацію, що створюється враження, що вони шукають можливість, як відмовити вам в оплаті", - вважає Тамара Васильєва. "Отримати компенсацію насправді складно. Є безліч пунктів, прописаних у договорі дрібним шрифтом, на які клієнти не завжди звертають увагу", - зізнається Андрій Купріянов, співробітник страхової компанії. До таких, пунктів, наприклад, відносяться хронічні хвороби, вагітність, алергічні реакції, травми, отримані в стані алкогольного сп'яніння, сонячні опіки тощо. Також приводом для відмови може стати звичайне катання на гумовому банані або десятихвилинний підйом в гори. "Такі розваги страхова компанія може порахувати екстремальним відпочинком і якщо в страховий поліс не був включений такий пункт, вам доведеться лікуватися за свої кровні", - пояснює Андрій Купріянов. За статистикою, простудні захворювання частіше виникають на відпочинку в Туреччині та Єгипті (45% всіх випадків), серйозні травми - на зимових курортах (20%) Австрії, Фінляндії, Швейцарії, інфекційні та шлунково-кишкові хвороби - в країнах африканського континенту (18%). Теоретично, такі ризики страхові компанії повинні враховувати, і пропонувати клієнтам застрахувати з урахуванням таких нюансів. Але часто українцям підсовують стандартні договори, а вони в передчутті поїздки зазвичай не вчитуються детально в документи. "Іншими словами, турист не може дозволити собі ні грама спиртного на відпочинку, повинен бути абсолютно здоровим, і повним затворником - їсти лише на території готелю, а за межі номера не виходити, щоб не отримати травми", - обурюється Тамара Васильєва. "Теоретично у туриста є можливість відстояти свої права на компенсацію лікування, але для цього він повинен оперативно реагувати. Наприклад, сповістити страхову компанію протягом трьох днів про проблеми, які виникли, а це не завжди просто. Ось зламав турист ногу або серйозно отруївся, чи буде він думати, в яку страхову компанію йому дзвонити?" - міркує юрист Лев Пащенко. На думку юриста, Тамара Васильєва могла відстояти свою компенсацію на лікування, але для цього їй потрібно було після повернення додому найняти юриста. "Але це дурість! Я не повинна нікому доводити, що ногу собі я ламала не навмисно", - дивується дівчина. За чужий рахунок Втім, підстави бути пильними у страхових компаній є досить серйозні. Часом клієнти, які не мають коштів на дороге лікування, намагаються пройти його в зарубіжних клініках за рахунок страхових компаній. "Я знаю випадок, коли страхова компанія оплатила вартість операції з видалення жовчного міхура. У жінки давно з ним були проблеми, але вона полетіла до Австрії, чимось спровокувала загострення і її прооперували. Оплата лікування і транспортування лягла на плечі страхової компанії. Йшлося про кілька тисяч доларів", - говорить Андрій Купріянов. Бувають і більш дорогі випадки. Так, один чоловік, який має серйозне захворювання серця, купив путівку до Німеччини, там йому різко стало гірше, йому зробили операцію. Рахунок він виставив страхової компанії і вона його оплатила. У середньому, виклик доктора за кордоном коштує 40-50 доларів. На Кіпрі звернення до лікаря одне з найдорожчих - 100-130 доларів. Якщо він не обмежується тільки консультацією, а виконує якісь процедури (лікар промиває і зашиває рану, призначає антибіотики), сума легко долає рубіж у двісті доларів. Складна операція може коштувати близько 10 тисяч доларів. Окрема стаття витрат - транспортування хворого. Оренда невеликого літака обійдеться (якщо летіти з країн ЄС в Україну) у 7-14 тисяч доларів. Додати витрат страховим компаніям можуть і медики. Часто вони завищують вартість своїх послуг. Наприклад, туриста з легким отруєнням вони можуть госпіталізувати на 2-3 дні. Так росте вартість медичного обслуговування. "Такі випадки зустрічаються в Єгипті, Туреччині, Таїланді та Кіпрі. Але часом страховикам вдається після тривалих перевірок зменшити суму у два рази", - пояснює Андрій Купріянов. Втім, за словами експерта, повністю вилікуватися за рахунок страхової компанії від хронічного захворювання, або захворювання, яке вже було зафіксовано українськими лікарями, сплативши за вартість поліса 15-20 доларів, не вийде. "Програма страхування - це перша невідкладна медична допомога. Розраховувати пройти лікування у найкращих докторів Європи за наш рахунок не варто. Ми перевіряємо все, причини та історію хвороби", - запевняє Купріянов. Втім, здається, він більше лякає потенційних ошуканців. Адже, зафіксувати, чи знав турист про своє захворювання, досить складно. "В однієї моєї знайомої виявили кісту, і порадили їй її видалити. Вона купила путівку в Париж, там на останній день туру викликала швидку і поскаржилася на сильний біль внизу живота. Кісту виявили та її прооперували. Все пройшло чудово. Страхова компанія оплатила її лікування і повернення додому на літаку, хоча тур у неї був автобусний", - наводить приклад ТСН.ua Соломія Д., літературний редактор. Світлана Єрьоміна А чи були у Вас чи Ваших знайомих коли-небудь страхові випадки під час подорожей? Залишайте свої коментарі під публікацією.