Як правильно підібрати диски для своєї машини.
Маркування колісних дисків
Насамперед необхідно розібратися з маркуванням колісних дисків, а вже потім вибирати матеріал, розмір, дизайн тощо.
Спершу знаходимо та переписуємо маркування штатних дисків. Наприклад: 7.5 j x16 5/112 ET35 d66.6
Розшифровуємо по черзі:
7.5 - ширина обода в дюймах (7,5 х 25,4=184мм) (W); j або Н2 - це службові символи. Вони важливі не для споживача, а для виробника та продавця.
J - закодована інформація про конструктивні особливості бортових закраїн обода (кути нахилу, радіуси закруглення тощо)
Н2 - літера Н (скор. від Hump) вказує на наявність кільцевих виступів (хампів) на полицях обода, що втримують безкамерну шину від зіскакування з диска.
16 - це діаметр диска в дюймах (D); 5/112 - PCD (Pitch Circle Diameter). Цифра 5 - кількість кріпильних отворів для болтів або гайок. Отвори кріплення колеса розташовуються на різних діаметрах із жорстким позиційним допуском відносно центрального отвору. У нашому випадку кількість посадкових болтів дорівнює 5 і PCD дорівнює 112 мм; ET35 - виліт диска. Ця відстань між привалочною площиною колісного диска (площина, якою притискається диск до маточини) та віссю симетрії диска (CL). Виліт (ЕТ) вимірюється в міліметрах. У нашому випадку він дорівнює 35 мм; d66.6 - діаметр центрального отвору, що вимірюється з боку привалочної площини. Діаметр (DIA) вимірюється в міліметрах. У нашому випадку дорівнює 66,6 мм. Багато виробників легкосплавних дисків роблять DIA більшого діаметра, а для центрування на маточині використовують перехідні (центрувальні) кільця, що надійно фіксують диск, убезпечуючи від виникнення вібрацій.
На диску також може бути зазначене:
- Дата виготовлення. Зазвичай рік і тиждень. Наприклад: 0403 означає, що диск випущено у 4 тиждень 2003 року.
- SAE, ISO, TUV - клеймо свідчить про відповідність коліс цим міжнародним стандартам.
- MAX LOAD 2000LB - дуже часто зустрічається позначення максимального навантаження на колесо (позначають у кілограмах або фунтах). Наприклад, максимальне навантаження 2000 фунтів (908 кг)
- MAX PSI 50 COLD - означає, що тиск у шині не повинен перевищувати 50 фунтів на квадратний дюйм (3,5кгс/кв.см), словo COLD (холодний) нагадує, що вимірювати тиск слід у холодній шині.
На практиці
Із усіх цих параметрів найважливішими для споживача є дві: характеристики вильоту (ЕТ) і кріпильні розміри диска відносно маточини колеса (PCD).
Виліт буває позитивний, нульовий і від'ємний.
Нульовий виліт означає, що привалочна площина колісного диска при установці на маточину автомобіля збігається з уявлюваною площиною, що проходить посередині обода.
Позитивний виліт - кажуть, коли привалочна площина не доходить до уявлюваної площини.
Від'ємний виліт буває, коли привалочна площина заходить за уявлювану площину.
Слід враховувати, що позначення ЕТ можуть заміняти на DEPORT або OFFSET залежно від ринку споживання.
Не рекомендується встановлювати на автомобіль колеса з позаштатним вильотом. При зменшенні вильоту колія автомобіля збільшується, що трохи підвищує стійкість автомобіля та додає йому стильного гоночного вигляду, але водночас різко перевантажує підшипники маточин і підвіску. Наприклад, при зменшенні вильоту на 50 мм навантаження на підвіску зростає в 1,5 разу. А от звузити колію (збільшити виліт), як правило, неможливо - заважають елементи ходової. У разі необхідності допускається зміна вильоту не більше ніж на 5-7 мм.
Параметри PCD вимагають дотримання зазначених на штатному диску параметрів. Навіть якщо розміри диска начебто візуально збігаються з посадковими розмірами маточини, він може бути встановлений із перекосом. Приміром, часто на маточину з PCD 100/4 одягають колесо PCD 98/4 (98 мм від 100 на око не відрізниш). Це загрожує тим, що лише одна гайка буде затягнута повністю, інші ж отвори «поведе» і кріплення виявиться недотягнутим або затягнутим із перекосом - посадка колеса на маточину буде неповною. На ходу таке колесо почне «бити» та поб'є різьбу на шпильках або болтах.
Матеріал дисків
Більшість опитаних автовласників віддають перевагу литим дискам насамперед через їх привабливий вигляд. Далі згадують про те, що вони легші, а ще частина автолюбителів вважає їх більш міцними порівняно зі сталевими. Насправді абсолютно вірні перші два твердження, а от фізичні характеристики лиття трохи програють сталевим. Але про все по черзі.
Сталеві диски - найпростіші й найдешевші. Мають хорошу міцність і поглинають енергію удару за рахунок деформації, убезпечуючи деталі підвіски та кермового управління. Невеликі ушкодження диска легко відновлюються. Із недоліків можна назвати вагу, простий дизайн і невисоку корозійну стійкість. Щоправда, останній пункт залежить від якості заводського покриття диска.
Литі диски - виготовляються зі сплавів на основі алюмінію та магнію шляхом лиття. Основне призначення легкосплавного колеса - підвищити привабливість автомобіля, а технологія лиття дає змогу виготовляти їх майже в будь-якому дизайні. Литі диски хоча й більш легкі, але не такі міцні, як сталеві. А найголовніше - вони суттєво менш пластичні, і при сильних навантаженнях не деформуються, а просто руйнуються. Литі диски зі сплавів на основі магнію ще легші за алюмінієві (щільність магнію менша, ніж алюмінію), але магній значно менш стійкий до корозії, тому на магнієві диски доводиться наносити багатошарові захисні покриття.
До їх достоїнств можна зарахувати величезну кількість варіантів дизайну, а невелика вага литих дисків означає зниження маси непідресорених частин автомобіля. Завдяки цьому покращуються умови роботи підвіски: пружні й демпфіруючі елементи зазнають менших навантажень, полегшені колеса швидше відновлюють контакт із поверхнею дороги при наїзді на перешкоду, зменшення маси колеса позитивно позначається на динаміці автомобіля, а також знижує витрату пального. Краща геометрія легкосплавних коліс дає змогу обійтися меншою масою балансувальних тягарців.
Із недоліків слід відзначити крихкість (особливо на холоді) і необхідність додаткового захисту диска від агресивного середовища. Іноді невдалий дизайн литого колеса стає причиною появи дисбалансу через постійно забитий бруд.
Ковані диски - виготовляються зі сплавів на основі алюмінію або магнію шляхом кування з подальшою термо- й механічною обробкою. Вони мають багатошарову волокнисту структуру та вирізняються надзвичайною міцністю.
Кований диск тримає найсильніші удари й, у крайньому випадку, гнеться без утворення тріщин. Пом'яти його теоретично можна, але скоріше розлетиться підвіска, ніж помнеться закраїна кваного колеса. Маса такого диска на 30-50% менша за масу сталевого та на 20-30% аналогічного литого. Крім того, виготовлені методом кування диски вирізняються високою корозійною стійкістю.
Основним недоліком кутих дисків можна назвати лише їх високу ціну, обумовлену трудомісткістю та затратністю виробництва.
Складені колеса - збираються із двох або трьох частин за допомогою кріпильних болтів. Краще, коли для цих цілей використовуються не сталеві болти, а титанові (інакше не уникнути виникнення корозійних процесів). Складові частини такого диска, як правило, виготовляються за різними технологіями (як варіант: обід - кований, безпосередньо диск - литий).
Такий підхід додатково дає змогу зменшити вагу диска, а також збільшити його ремонтопридатність. Вага диска R18 становить близько 4-6 кг, тоді як звичайний литий диск важить близько 12 кг.
Недолік у цих дисків один - вартість.
І насамкінець хочемо звернути вашу увагу на те, що, купуючи нові диски до своєї машини, зверніть увагу на кріпильні болти. Штатному кріпленню від сталевих дисків бракуватиме довжини.
Товщина литих коліс більша й такі болти закручуватимуться лише на кілька витків, що неприпустимо! А кріплення від інших дисків може не підійти за діаметром голівки болта. Балансування литих дисків здійснюється лише самоклейкими тягарцями, тим більше магнієвих!